Waarom is continuïteit ook voor kleinere ondernemers belangrijk?
14 januari 2020 
2 min. leestijd

Waarom is continuïteit ook voor kleinere ondernemers belangrijk?

Als je een bedrijf start is continuïteit niet het eerste waar je aan denkt. Je start vanuit een idee, een product, dienst, of een kans die je ziet in een markt. Vervolgens doe je er alles aan je bedrijf te laten slagen. Door keihard te werken en alle energie in het bedrijf te stoppen, lukt het meestal door die eerste fase heen te komen.

In de volgende fase moet de continuïteit van je bedrijf wel aan de orde komen. Een ander woord voor continuïteit is onafgebroken. Je hebt als ondernemer nooit de mogelijkheid even te onderbreken. Sterker nog, bij groei worden er nog meer uren in het bedrijf gestopt. Vakantie en vrije dagen worden een zeldzaamheid. Hetzelfde verschijnsel doet zich voor als je juist niet groeit en dus eigenlijk aan het verliezen bent.

In deze fase sta je als ondernemer voor een belangrijke keuze;

  • Ga ik door als keiharde werker en doe ik er alles aan het hoofd boven water te houden?
  • Ga ik beginnen met Continu Ondernemen?

Je hebt een groot voordeel wanneer je als ondernemer in staat bent, je te realiseren dat je een keuze hebt. In mijn praktijk kom ik veel ondernemers tegen die zich dat niet realiseren. Deze ondernemers maken de tegenovergestelde beweging, zij doen aan ‘Continu nog harder werken!’ Met vaak als uiteindelijk resultaat, noodgedwongen stoppen als ondernemer, gedwongen verkoop, schulden, enz.

 Ieder bedrijf dient te groeien. Deze groei dient minimaal gelijk te zijn aan de groei van de markt waarin het bedrijf opereert. Het bekende gezegde; ‘stilstaan is achteruitgaan’ gaat helaas altijd op.

Een ondernemer zou zich bezig moeten houden met ‘Continu Ondernemen’. Ik bedoel daarmee dat je dan het bewaken van de continuïteit van het bedrijf het beste dient.

Ondernemen is namelijk niet keihard werken met de ogen gesloten. Ondernemen is keihard werken en tegelijkertijd de ogen wijd openhouden en jezelf de juiste vragen blijven stellen. Dat noem ik ‘Continu Ondernemen’.

 Je kunt als ondernemer de keuze; ‘Continu Ondernemen’ maken als je, in de eerste plaats, in staat bent, zelf te veranderen. Dat kan zijn door anders te gaan werken, door investeringen in mensen en of machines. Ondernemers weten vaak het antwoord wel, maar zijn zelf de grootste blokkade van de verandering.

Als ondernemer is het dus van levensbelang dat de ontwikkelingen rond het bedrijf in de markt waarin het bedrijf opereert scherp gevolgd worden. Een ondernemer dient zich vast te houden aan de eigen uitgangspunten (missie/ visie/ normen/ waarden). Tegelijkertijd is het zeer raadzaam de strategie of ondernemingskoers regelmatig aan te passen aan de omgevingsfactoren. (markt omstandigheden/ overheid/ trends/ ontwikkelingen).

Als ondernemer de juiste vragen stellen heb ik zelf geleerd tijdens een leergang op Babson College (Boston USA). Deze vragen zijn op ieder onderdeel van een bedrijf toe te passen.

Stel jezelf eens de volgende vragen als het gaat over de algemene toestand van je bedrijf.

  • Winnen we/ hebben we succes?
  • Groeien we veel, of weinig?
  • Gaan we vooruit/ worden we beter, of gaan we achteruit?
  • Liggen we er wakker van?
  • Hoe lang kunnen we het nog volhouden?

Probeer echt eerlijk antwoord te formuleren! Waarschijnlijk zal je schrikken van de antwoorden. Blijf dan ‘Continu Ondernemen’ en begin de verandering bij jezelf!

Wordt vervolgt!

 

 

 

 

Reactie plaatsen