Een van de Kernen van Verbeteren is Kwaliteit leveren!
10 juli 2019 

Een van de Kernen van Verbeteren is Kwaliteit leveren!

De kern van Verbeteren is Kwaliteit leveren is een van de zinnen die de basis vormen van mijn aanpak. En dan bedoel ik mijn aanpak als ondernemers- en leiderschap coach. Ze zijn ontstaan uit de lessen die ik leerde in mijn loopbaan. Lessen leer je vooral door de fouten die je maakt in je leven. Daarom is het op zichzelf helemaal niet erg om een fout te maken. Zolang je er maar van leert en dus de fout geen tweede keer meer maakt! Cruciaal daarbij is dat je de fout of het probleem structureel oplost. Daar gaat deze blog over……..


Verbeteren;


mannetje loopt met koffer omhoog

 

Structureel oplossen kan je ook vertalen als Verbeteren. In Japan gebruiken ze daar de Kaizen methode voor. Kai- staat voor verander. Zen- voor verbeter. Vrij vertaald betekend dat  ; uiteenhalen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier. Met name de Japanse autoindustrie heeft veel baat bij deze methode gehad.

Als je vooruit wilt moet je dus verbeteren. En het zit in ons mensen dat we vooruit willen. Dat begint al bij de geboorte. We verbeteren dan continu. Dat verbeteren staat gelijk aan drang naar verandering en ontwikkeling. Je leert kijken, lachen, praten, kruipen, je leert lopen en ga zo maar door. Veranderingen die je zelf wilt, ontdekt en opzoekt. Het aardige is dat de verbeteringen in je eerste levensjaren ook vastgehouden worden. Allemaal zaken die je niet meer verleerd. Het zijn echter verbeteringen die vanuit je zelf komen.

 


Afleren;


Brein met allemaal commando'sJe zou kunnen zeggen dat afleren het tegenovergestelde van verbeteren is. Toch is dat het datgene wat er met je gebeurt als je verder in je opvoeding en daarna je school periode komt. Vooral het verbeteren vanuit  jezelf leer je af. In die schoolperiode moet je dingen leren, maar dat zie je vaak niet als verbeteren. Dat komt omdat het moet en omdat het niet vanuit jezelf komt. Je wordt gehouden aan allerlei regels. Dit mag wel, dat niet. Je moet dit, je moet dat. Ook als je aan je werkzame leven gaat beginnen loop je tegen dit soort zaken aan. Kies je ervoor ondernemer te worden, dan zijn het weer wettelijke en overheidsregel dit je beperken en tegen houden.

 

 


Verandering begint bij jezelf!


veranderingAls je als ondernemer of leider wilt verbeteren, dan begint de verandering bij jezelf. Je zult zelf het voorbeeld moeten zijn. Vooroplopen in het proces. Je zult helder en duidelijk moet communiceren, wat je van plan bent. Aangeven waar je naar toe wilt. Welke voordelen er zijn, voor je medewerkers en het bedrijf of de organisatie. Maar je zult ook moet aangeven dat er een vervelende tijd aan breekt. En dat iedereen in eerste instantie aan de geplande verbeteringen zal moeten wennen. Maar dat uiteindelijk iedereen er beter van wordt. Je zult met elkaar weer verbeteren vanuit jezelf moeten aanleren!

 

 


Kwaliteit leveren;


stempel kwaliteit gegarandeerdDe kern van verbeteren is kwaliteit leveren, gaat echter nog een stap verder. Want iedere verandering leidt niet altijd tot een kwalitatieve verbetering. Dat komt omdat je ervaring moet krijgen in verbeteren vanuit jezelf. Naarmate we ouder worden willen we vaak niet meer veranderen. Dus ook minder verbeteren. We zijn een beetje murw geworden in ons leven. We zien er tegenop, we willen het niet, we vinden het niet de moeite waard, we zijn het er niet mee eens en ga zo maar door. Je ondervindt als ondernemer en leider behoorlijk weerstand bij verandering.

De valkuil zin is; “Het gaat toch goed waarom zouden we het anders gaan doen?”.

Vaak bereikt deze zin echter de leider die de verbetering initieert niet. De tegenwerking blijft in de wandelgangen hangen. Uiteindelijk zal de verbetering mislukken. Het is dus belangrijk dat de verbetering een duidelijke kwaliteitsverbetering is die past in het bedrijfsproces. Het begrip kwaliteit laat zich moeilijk omschrijven, daar kom ik in een ander blog nog op terug.

 


Voldoen aan de verwachting;


Je zou kunnen zeggen dat kwaliteit leveren gelijk staat aan voldoen aan de verwachtingen. Het is dan belangrijk dat je de verwachtingen regisseert en communiceert. Realiseer je dat tien kleine verbeteringen, die lukken en dus voelen als een overwinning, beter zijn dan één grote die mislukt en dus voelt als verliezen. Als je zo je verbeter trajecten inzet, dan is de kans van slagen groot. Die verbeter trajecten zijn overigens ook pure noodzaak als je je bekommert om de continuïteit van je onderneming of je baan als leider. 

 


logo 1 coach.nlMensen mee krijgen in een verbetering traject is dus niet eenvoudig. Als ondernemers- en leiderschapscoach kan ik je er wel bij helpen.

Want een van de kernen van verbeteren is kwaliteit leveren!

 

Als je interesse hebt in een coach traject voor ondernemers dan kan je hier klikken

Als je interesse hebt in een coach traject voor leiders dan kan je hier klikken

 

 

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down