Ervaren leiders
03 september 2019 
7 min. leestijd

Ervaren leiders

follow meOok ervaren leiders die al langer in een leidinggevende positie zitten lopen, op een zeker moment, tegen situaties aan die nog niet eerder aan de orde waren. Vaak zijn ze langzaam maar zeker naar de huidige positie toe gegroeid. Echter op een bepaald moment wordt er professionaliteit verwacht. Bij de start in de leidinggevende functie waren er wellicht nog verzachtende omstandigheden. Echter als mensen al enige tijd leider zijn, dan zijn deze vervallen en is alleen 100% resultaat voldoende. De druk neemt toe. Net als bij de start als leider beginnen de vragen weer te komen;

Er zijn gevaren!

Rood poppetje loopt voorop.Met name de ervaren leider loopt namelijk het gevaar dat deze zichzelf transformeert van leider naar manager. Elke dag is men druk met het managen van zaken, procedures en processen en systemen. Het leidinggeven aan de medewerkers is bijzaak geworden. Waar de leider ooit begon met leiden , is dat inmiddels beheren geworden. De belangrijkste reden daarvan is, dat er minder direct en meer indirect leiding gegeven wordt. De leider staat steeds verder af van de medewerkers. Het is bekend dat de informatie die je nodig hebt uit de tweede hand gaat komen. Het werk wordt daardoor een stuk complexer. Er zijn steeds meer stakeholders. Klanten, medewerkers, collega’s van andere afdelingen, de eigen leidinggevende, de directie en ga zo maar door. Als manager ben je dus beheerder.

Dat betekend daarnaast ook vaak dat de echte beslissingen ergens anders genomen worden. Je vraagt je regelmatig af; ‘Vind ik dit nog wel zo leuk?’, ‘Wat kan ik hieraan doen?’ Om te beginnen heb ik de verschillen tussen een leider en een manager nog eens op een rijtje gezet.

Wat zijn de verschillen tussen een leider en een manager?

 

Kenmerken van een leider:      

  • Richt zich op mensen.    
  • Heeft een visie.    
  • Werkt vanuit de emotie (hart).
  • Motiveert mensen.
  • Denkt lange termijn.
  • Durft risico’s te nemen.
  • Wil doelen bereiken.
  • Werkt vanuit passie.
  • Gaat voor een effect.
  • Geeft mensen de ruimte.
  • Stuurt op kansen en mogelijkheden.     

     

Kenmerken van een manager:

  • Richt zich op doelen.
  • Voert een visie uit.
  • Werkt vanuit ratio (verstand).
  • Controleert mensen.
  • Stuurt korte termijn.
  • Sluit risico’s zoveel mogelijk uit.
  • Gaat voor resultaat.
  • Controle is de basis.
  • Zoekt efficiëntie.
  • Houdt zelf de controle.
  • Stuurt op feiten en cijfers.

Ik ben nu leider en dat wil ik blijven, hoe ga ik dat volhouden?

Zoals gezegd komen er bij de leider twijfels en vragen. Hieronder een greep van de vragen die ik in mijn praktijk regelmatig tegen komen. Herkenbaar? Probeer ze eens te beantwoorden. En nog beter schrijf zelf je vragen eens op!

  1. Ben ik een leider of inmiddels toch een manager geworden?
  2. Het blijven motiveren van mijn mensen is best lastig!
  3. De werkdruk is hoog, de mensen klagen. Hoe ga ik daarmee om?
  4. We hebben te weinig mensen, hoe lossen we dat op?
  5. Het ziekteverzuim van mijn afdeling is hoog, wat kan ik doen?
  6. Ik moet te veel zelf blijven doen, waarom kunnen anderen dat werk niet?
  7. De resultaten van mijn afdeling zijn niet goed, wat nu?
  8. Ik heb een paar lastige medewerkers die voor negativiteit zorgen, waarom doen ze dat?
  9. In vergaderingen met collega’s zeg ik niet veel, ben ik onzeker?
  10. Mijn baas heeft geen tijd voor mij als ik dat vraag. Ben ik wel duidelijk genoeg?

En zo zijn er nog wel een aantal te verzinnen………

 Allemaal vragen

Natuurlijk zijn er nog veel meer vergelijkingen te maken of vragen te stellen, dit is slechts een greep . Toch kom ik het in mijn praktijk steeds vaker tegen dat leiders managers zijn geworden.. Ze zijn dan het type beheerder geworden, die werken met strakke richtlijnen en procedures. Vaak zit daar ook het zogenaamde ‘indekken’ in. Vanwege regelgeving, wetgeving, bedrijfsregels, zorgen zij ervoor, dat het nooit aan de manager kan liggen. Ze worden afgerekend op koude korte termijn resultaten, dus daar werken ze ook naar. Onze wereld wordt steeds complexer. We hebben leiders nodig in plaats van volgers. Dus hoe krijgen we jou als manager weer aan het leiden!


Uit onderzoek is gebleken dat dit in de loopbaan van een leidinggevende gemiddeld twee tot drie keer voorkomt. Dan wordt vaak gedacht aan weer een training. Terwijl een persoonlijk coachingstraject veel beter is. Het is actueel en kan meteen inspringen op de ontstane situatie. 

Een Leider is als een herder. Hij blijft achter zijn kudde, laat de slimste voorop lopen, waarna de rest volgt, zich niet realiserend dat ze al die tijd van achteren uit worden geleid.

 Nelson Mandela Nelson Mandela

Reactie plaatsen