De kern van ondernemen is zorgen voor continuïteit
01 juli 2019 
7 min. leestijd

De kern van ondernemen is zorgen voor continuïteit

Het hoort in een onderneming altijd te gaan om continuïteit. En dat is in feite het enige waar het in een onderneming om gaat. Daarom zou je je als ondernemer er bijna wekelijks mee bezig moeten houden. Wat gebeurt er in mijn bedrijf? Hoe ontwikkeld mijn afzetmarkt zich. Wie zijn mijn concurrenten? Zijn dat nog steeds dezelfde, of komen er ook andere in beeld? Wat willen mijn klanten? Wat is de invloed van de overheid? Welke maatschappelijke ontwikkelingen zijn er? Zo zijn er dagelijks vragen te verzinnen waar je als ondernemer een antwoord op moet vinden. Omwille van je continuïteit is het daarnaast belangrijk die antwoorden op tijd te vinden, zodat je voor blijft lopen. Stilstaan is tenslotte achteruitgaan. Er zijn voorbeelden te over van bedrijven die onvoldoende anticipeerden op ontwikkelingen. Free Record Shop zag niets in mobiele telefonie. Blokker zag aanvankelijk niets in online verkopen. Kodak in 1975, één van de grootste en meest winstgevende bedrijven ter wereld, is uitvinder van de digitale fotografie. Ondanks dat werd besloten, dat vasthouden aan de traditionele fotorolletjes en het ontwikkelen daarvan, een beter strategie was. De concurrentie pakte digitale fotografie wel op. Gevolg Kodak was in 2012 bijna failliet. 


Schaken


Schaken


In feite is ondernemen een vorm van schaken. Als schaker ontwikkel je een strategie, in je denken probeer je je tegenstander een paar stappen voor te zijn. Je richt je steeds op de diverse mogelijkheden die kunnen ontstaan bij een zet van je opponent. Je strategie is gericht op continuïteit.


Starten vanuit een kans


Een onderneming ontstaat vaak omdat iemand een kans ziet. Er wordt gestart vanuit een idee, een product of een dienst. In de beginfase is alles gericht op de kans. Door de beperkte omvang is alles overzichtelijk. In die beginfase wordt er met weinig mensen gewerkt. Wel allemaal mensen die zeer gemotiveerd en betrokken zijn.  Een uur meer of minder werken, daar wordt niet naar gekeken. Het is werken in een kleine ruimte, ook vanwege het kostenaspect. Of omdat er geen tijd genomen wordt om te kijken naar betere huisvesting.

Nadenken over de strategie en koers is vaak nog niet aan de orde. Hard werken om succesvol te zijn is het credo. Veel ondernemingen groeien dan. Er wordt geld verdient en zo gaat het een tijdje door.

Tijd om na te denken is er niet, of wordt niet genomen. Er wordt niet gekeken naar wat de concurrentie doet. Hoe de markt zich ontwikkelt. Wat er in de wereld gebeurt. De druk neemt toe, er wordt nog harder gewerkt, tot er ineens zaken gaan tegenzitten. De onderneming komt in zwaar weer. De continuïteit komt zelfs in gevaar. De periode waarover dit zich uitstrekt hoeft niet perse een korte te zijn. Er zijn ook voorbeelden waarbij de onderneming pas na 10, 20 of zelfs 30 jaar in moeilijkheden komt.


Als je niet weet waar je heen wilt, ga je er ook niet komen!



Lange termijn voor korte termijn!


Een van de Kernen van ondernemen is zorgen voor continuïteit! Als je daar vanaf de eerste dag vanuit gaat, dan kom je nooit in zwaar weer. Als ondernemer zou je daarom minstens een dag per week uit je bedrijf moeten stappen. Weg van de dagelijkse bezigheden. Op pad, de wereld in, een boek lezen, een seminar bezoeken, of gewoon een eind gaan fietsen. Die dag hoort geblokt te staan in de agenda. Natuurlijk lukt dat niet altijd. Daarom noem ik het ook een dag. Want het is bekend dat er altijd iets tussenkomt. Maar dat is bij een halve dag ook zo, en dan blijft er niets over. 

Dan gaat lange termijn altijd voor korte termijn! En dan ben je bezig met de continuïteit van je bedrijf. Het geeft je de gelegenheid na te (blijven)denken. Het brengt je ideeën en zicht op nieuwe mogelijkheden. Je gaat zien wat er in je omgeving gebeurt. Je blijft fris! Lange termijn denken is tijd vrijmaken, korte termijn is gevangene zijn van je werk en je agenda.


Strategie en Koers bepalen


Om je continuïteit te bewaken dien je een strategie te hebben. Een richting waar je met je onderneming naar toe wilt. Twee zaken zijn bepalend voor je strategie. Aan de ene kant je eigen uitgangspunten; Wat wil je met je onderneming. Groter groeien of juist klein blijven? Samenwerken of juist niet? Investeren of consolideren? Opvolging op termijn of verkopen? En zo zijn er nog legio relevante vragen te bedenken. Aan de andere kant heb je te maken met de omgevingsfactoren. Hoe ziet mijn markt eruit? Wat zijn de ontwikkelingen? Hoe zit het met de concurrentie? Wat doet de overheid? Welke technologische ontwikkelingen zijn er? Waar krijg ik mee te maken? Gelukkig heb je kennis en informatie opgehaald op je wekelijkse Continuiteïtsdag. Daarnaast doe je er verstandig aan, éénmaal per jaar, kennis daarover te halen bij anderen. Uiteindelijk beslis en bepaal je uiteraard zelf.

Vanuit beide zaken samen bepaal je je strategie, je ondernemerskoers. Het grote voordeel is dat beslissingen nemen heel makkelijk wordt. De antwoorden heb je al bepaald in je strategie. Het geeft dus de nodige rust, waardoor je tijd houdt om te blijven nadenken en uit de vicieuze cirkel te blijven. En dus je continuïteit waarborgt.


De kern van ondernemen is zorgen voor continuiteit


Nu wordt vaak gedacht dat het bepalen van een strategie gericht moet zijn op het nieuwe jaar. De beste tijd om er over na te denken zou dan ergens in oktober/november zijn. Feitelijk is dat natuurlijk onzin. Een strategie kun je elk moment van het jaar bepalen. Het is dan verstandig het elk jaar op hetzelfde moment te doen, zodat er continuïteit is. 


Reactie plaatsen