Hoe voer ik een zinvol Functioneringsgesprek?
9 juli 2019 

Hoe voer ik een zinvol Functioneringsgesprek?

Hoe voer ik een zinvol functioneringsgeprek? Hoe waardevol waren de gesprekken uit de afgelopen periode eigenlijk? Heb ik, en heeft mijn medewerker, iets gedaan met hetgeen we afgesproken hebben tijdens het voorlaatste gesprek? Welke veranderingen heb ik gemerkt? Wat was het resultaat? Is mijn medewerker er eigenlijk iets mee opgeschoten? Allemaal vragen die iedere ondernemer of leider zichzelf zou moeten stellen naar aanleiding van functionerings-gesprekken. Het kost je heel veel tijd. En het kost je medewerkers en jou ook nog eens de nodige stress! Je medewerker, omdat ze vaak niet weten wat ze kunnen verwachten. En voor je zelf, omdat je al die formulieren moet invullen. En dat tussen, je toch al drukke werkzaamheden door. Dan moet je ook nog de gesprekken plannen, in je toch al volle agenda. Kortom hoe zinvol is dit allemaal………..Of doe je het alleen omdat het moet?

 


 

laptop met heel veel post-its

 


 

Als je geen tijd hebt om de dingen in één keer goed te doen.

Waar haal je dan de tijd vandaan om ze te herstellen?

 


Samen een Gesprek


Het houden van een Functioneringsgesprek is wettelijk niet verplicht.Echter in veel CAO’s en Arbeidsvoorwaarden regelingen is het wel geregeld.
Minimaal éénmaal per jaar een zinvol functioneringsgesprek houden levert heel veel op. Zowel voor jou als leidinggevende, als voor je medewerker. (twee keer per jaar is nog beter, bijvoorbeeld één functioneringsgesprek en één beoordelingsgesprek).
Als leidinggevende heb je de kans, op een rustig moment, met elkaar in gesprek te gaan. Jij kan stilstaan bij de ontwikkeling van je medewerker. De medewerker krijg je de kans de persoonlijke ambities aan te geven. Of kwesties van persoonlijke aard aan de orde te stellen. Samen sta je stil bij de resultaten van de voorbije periode. Je bouwt zodoende ook een dossier op van je medewerker, zodat je terug kunt kijken naar de ontwikkeling over een bepaalde periode. Je geeft je medewerker op deze manier ook de aandacht die iemand verdient. Tot slot maak je afspraken voor de komende periode.

 


Onderzoek


 

Uit onderzoek blijkt echter dat het vaker fout dan goed gaat met de functioneringsgesprekken. Door tijdsdruk worden ze in de regel afgeraffeld. Er is geen geschikte ruimte om een rustig gesprek te voeren voor handen. Ze worden gezien als een verplicht nummer met een tijdverspilling karakter.Gezien vanuit de werknemer zijn het vaak gesprekken waarin je te horen krijgt wat je niet goed doet en wat je beter moet doen.Vaak zijn mensen na een dergelijk gesprek eerder gedemotiveerd dan gemotiveerd.

 


 

De kern van leidinggeven is altijd bezig zijn met verbeteren!

 


Niet Nodig!


 

Toch is dat niet nodig. Speciaal voor de groep teamleiders/ afdelingsmanagers en daarmee vergelijkbare leidinggevende functies heb ik een training samengesteld. De training; –Hoe hou ik een zinvol functioneringsgesprek!– Het is een praktische en volledig interactieve training van één dagdeel. (ochtend, middag of avond. Praktisch wil zeggen zonder al te veel theorie en dus vooral gericht op de praktijk en de gespreksvaardigheden. Hier vind je de trainingsdata voor de rest van 2019.
Interactief omdat jij als deelnemer onderdeel bent van de training. We werken vanuit de driehoek kennis – inzicht en vaardigheden. In die volgorde ook. De theorie lopen we interactief door zodat dat gedeelte niet saai wordt. Door mee te doen krijg je al enig inzicht in het eindresultaat. Vervolgens oefenen we door middel van rollenspellen en bespreken die ook na. Vaardigheden bereik je tenslotte door oefenen.

 


Schrijf je voor 1 oktober in en ontvang  € 150,- korting!

 

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down