Als je niet weet waar je heen wilt ga je er ook niet komen!
10 februari 2020 

Als je niet weet waar je heen wilt ga je er ook niet komen!

Koers-en-Richtpunt bepalen

Mijn vorige artikelen gingen over de eerste stap van mijn Tien Stappen Naar Succes! Die eerste stap is; Begrijpen dat Continuïteit het belangrijkste is in een onderneming. Als je dat begrijpt en vooral ook onderschrijft, dan is het handig een hulpmiddel te hebben waarmee je kan werken aan de continuïteit van je bedrijf. Daarvoor heb ik mijn programma Continu Ondernemen ontwikkeld. Enerzijds vanuit de praktische ervaringen die ik op deed gedurende mijn loopbaan. Anderzijds door te putten uit de kennis die ik in de loop der jaren ontving van mijn trainers, coaches, leraren en goeroes.

Continu Ondernemen is dus ontstaan uit de eerste stap. Ondernemen is een levensstijl. Je bent 24 uur per dag 7 dagen per week ondernemer. Het houdt nooit op en het staat nooit stil. Ondernemen onafgebroken bezig zijn met je business. Dat bedoel ik niet in fysieke zin, dat houdt niemand vol. Dat bedoel ik in mentale zin. Als ondernemer heeft je brein nooit rust. Er is namelijk altijd wel iets om over na te denken of wat je bezig houdt. Dat kan zijn over positieve zaken, maar helaas ook over negatieve zaken.

Piekermodus

PiekerenNatuurlijk er zit verschil in de mate waarin je brein in actie moet komen. Hoe complexer de materie hoe zwaarder de inspanning. Als het gaat over de dingen die niet goed gaan, dan wordt het vaak piekeren. Dat is geen fijn gevoel! In het ergste geval gaat het ook nog eens ten koste van je omgeving of zelfs je eigen gezondheid.

Het is dus zaak te voorkomen dat je niet in de piekermodus terecht komt. Als je je gaat bezig houden met Continu Ondernemen dan is de kans groot dat je dat gaat lukken. De kern is dat je voor blijft lopen. Ik heb eerder ondernemen al eens vergeleken met schaken. Ook daarbij is het zaak je tegenstander steeds een stap voor te blijven. Als je dat lukt win je en heb je dus succes. Een hulpmiddel wat je als ondernemer kan gebruiken om voor te blijven lopen zijn mijn Tien Stappen Naar Succes!.

Overigens wanneer je brein in de succesmodus staat, dan geldt hetzelfde. Natuurlijk voelen gedachten over positieve zaken als winnen en succes prettig. Echter voor je het weet heeft de concurrentie je ingehaald, of is er iets in de technologie of samenleving veranderd waardoor je terrein gaat verliezen. Waarheid 1; “Succes is je grootste vijand” ligt altijd op de loer.

Blijf als ondernemer dus altijd voorlopen in alles wat je doet. Daarbij is het belangrijk dat je zorgt dat je een richtpunt hebt voor een bepaalde periode en een koers hoe je er wilt komen. Dat is tegelijk ook stap twee van mijn Tien Stappen Naar Succes! De artikelen van deze week gaan daar volledig over.

Bevelen?

Richting kiezenVeel ondernemers pakken dat vaststellen van een richtpunt en een koers niet op de beste manier aan. Het richtpunt bijvoorbeeld wordt vaak te ver in de tijd gezocht. Over vijf jaar wil ik dit bereiken en over tien jaar dat. Onmogelijk, niemand weet wat er in de tussentijd gebeurt, welke ontwikkelingen er zullen zijn en ga zo maar door. In feite is een jaar al lang. Afhankelijk van je business is het verstandig je richtpunt niet verder te leggen dan een half jaar.

Ook is het zo dat een ondernemer het richtpunt bepaald, door zichzelf en de medewerkers bevelen te geven. Zo van; “Komend jaar is alles erop gericht de beste te worden in onze branche. We gaan echt alles doen om onze omzet te verdubbelen”. Een onmogelijk richtpunt natuurlijk. En tegelijk veroorzaakt het een vervelende consequentie in je brein. Deze richtpunten zijn veel te groot en zelfs angstaanjagend. Het deel van je hersenen wat je vecht- en vlucht gedrag bepaald (de Amygdala) wordt daardoor klaarwakker. Onbewust wek je weerstand op bij jezelf en vooral ook bij je medewerkers. Het staat bij voorbaat al vast dat je het richtpunt niet gaat bereiken. Je brein zal niet de mogelijkheden vinden om je richtpunt met succes te bereiken. Zeker er zal een koers bepaald worden, maar al heel snel zal die stranden in demotivatie.

Vragen?

Met vragen je creatieve brein (de Cortex) activerenDaarnaast is de weg naar je creatieve brein (de Cortex) is volledig afgesloten. En je creatieve brein (en dat van je medewerkers) is nodig om de juiste koers te vinden voor het bereiken van je richtpunt. Als je die amygdala wilt laten slapen en je de cortex wil activeren, dan begin je met het stellen van eenvoudige vragen. De antwoorden op die vragen vormen uiteindelijk het richtpunt, waarop je je koers kan bepalen. Bijvoorbeeld;

  • Welke kleine stappen kunnen wij elke dag zetten zodat we steeds een stukje beter worden?
  • Wat kunnen wij elke dag doen om 2 nieuwe klanten te krijgen

En zo zijn er nog veel meer eenvoudige vragen te stellen die de basis kunnen vormen voor je richtpunt en het pad daarnaartoe.

Mijn volgende artikelen deze week zullen daarover gaan.

 

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down