Page content

Afzetmarkt

Afzetmarkt

Afzetmarkt

Als je als bedrijf een product of dienst wilt introduceren, dan dient er een afzetmarkt te zijn. Het kan zijn dat die markt al bestaat en dat het bedrijf een product of dienst heeft die een aanvulling of toegevoegde waarde levert aan die markt. De doelstelling zal dan zijn marktaandeel of meer marktaandeel te veroveren. Aan het bepalen van die markt is een onderzoek vooraf gegaan. Dat noemt men een marktonderzoek. Een voorbeeld in dit verband is Coca Cola die in het verleden naast de regular Cola een light versie op de markt bracht, zodat ook mensen ‘gezonder’ wilden leven ook Coca Cola bleven drinken.

Regelmatig komen uit dit soort onderzoeken ook latente behoeften van de markt naar boven. Een bedrijf kan daarom inspelen door een product of dienst te maken welke inspeelt op die latente behoefte bij potentiële afnemers. Ook hier Coca Cola als voorbeeld. Uit onderzoek bleek dat mannen Cola Light te vrouwelijk en te weinig macho vonden. Dus werd Coca Cola Zero op de markt gezet.

Het kan echter ook zijn dat er helemaal geen markt is voor een product of dienst welke een bedrijf ontwikkelt heeft. Dan is het zaak markt of vraag te creëren. Voor het scheppen van een markt gebruikt men een marketing campagne. Tegenwoordig worden daar verschillende en vooral ook social media voor gebruikt. In de mode gebruikt men daarvoor ook influencers.

 

Comment Section

0 reacties op “Afzetmarkt

Plaats een reactie


*