Waarom ik ondernemers- en leiderschap coach ben?
27 juni 2019 
in Coachen
4 min. leestijd

Waarom ik ondernemers- en leiderschap coach ben?

Waarom ik ondernemers- en leiderschap coach ben?

In de eerste plaats omdat ik denk dat het altijd beter kan……….! Die ene ster hierboven moeten er in mijn ogen altijd vijf zijn. Of er moet op zijn minst het streven zijn te groeien naar die vijf sterren.

schaatser als voorbeeld bij ondernemers- en leiderschap coachHet vervelende is namelijk dat die vijf sterren, geen vijf sterren van hetzelfde niveau blijven, afgezet tegen het referentiepunt. Onder invloed van de omgeving en andere veranderingen, daalt het niveau van de vijf sterren. En moet je dus kracht zetten om weer op dat nieuwe vijf sterren niveau te komen. Dat is vaak goed te zien bij sportprestaties, waarbij tijd een rol speelt. Neem een wereldrecord bij het schaatsen. Bij het realiseren van zo’n record scoor je vijf sterren. Niemand in de wereld is sneller dan jij. Op het moment dat een ander een nieuw wereldrecord rijdt op dezelfde afstand heb je geen vijf sterren meer, maar slechts vier. Je bent de op één na snelste ter wereld. Je moet dus extra gaan trainen, om kracht te zetten, zodat je weer op vijf sterren komt.

Er blijft dus altijd iets te verbeteren over. Stilstaan is achteruit gaan en dat voelt niet goed. Dus je moet in beweging blijven, zodat je voor blijft lopen. In mijn loopbaan ben ik altijd bezig geweest met verbeteren en het opzetten van nieuwe dingen. Het beheren en onderhouden is minder aan mij besteed.

“Heb haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt!”


Daarnaast stoor ik mij al heel lang aan de meest uitéénlopende zaken die niet goed gaan. Ik raak er zelfs hoogst geïrriteerd van. En dat is voor mij eigenlijk niet gezond. Ook voor mijn omgeving is het niet altijd prettig……..

afspraken nakomen als ondernemer en leiderWelke zaken bedoel ik dan. Nou, dat zijn bijvoorbeeld bedrijven die gemaakte, vaak simpele, afspraken niet nakomen. Of die absurde regels hebben, niet bedacht vanuit mijn positie als klant. Bedrijven die mij via mail vragen stellen, nadat ik iets gekocht heb. Als je e-mails krijgt met daaronder van die duimpjes (goed of fout). Verschrikkelijk! Wat een zwakte, wat een onzekerheid. Ik denk dan altijd doe iets goed of doe het niet! Waarom aan mij als klant vragen of je de mail goed gemaakt hebt. Ik ben niet bij je in dienst! Kortom er gaat in mijn ogen nogal wat fout bij ondernemingen. Al denkt men overigens vaak van niet. Want men verzint meestal een excuus voor de oorzaak van de fout, zonder mij te excuseren……. Ben ik dan tevreden, nee, integendeel. Ik zit helemaal niet te wachten op verklaringen, ik wil gewoon krijgen wat ik gevraagd heb.

” Als je geen tijd hebt om de zaken in één keer goed te doen, waar haal je dan de tijd vandaan ze te herstellen “


leiderschap kwaliteitenOok situaties waarin geen leidinggegeven wordt storen mij. Men denk op die momenten wel dat men leidinggeeft, maar dat zie ik anders. Leidinggeven is voor mij kaders bepalen, richting geven communiceren en sturen, vervolgens begeleid en ondersteunen. Voor de rest zoveel mogelijk aan anderen overlaten. De leiders die ik zie, leiden niet op, communiceren niet, houden hun mensen ‘dom’,  hebben geen visie en ga zo maar door.

Van mijn vroegere werkgever Leen Hoogvliet leerde ik een belangrijke les;

“Geef een klant nooit een opdracht!”

Kijk eens hoe vaak je als klant een opdracht krijgt van bedrijven. Ik kom hier in een latere blog op terug.

Zelf ontwikkelde ik tijdens een studie op universiteit Nijenrode de stelling;

“Iedereen die iets vraagt is een klant!”

Het verschil tussen de Interne- en Externe klant werd daarmee opgeheven. Iemand die iets vraag moet een antwoord krijgen, ja of nee is voldoende. Dat is ook een irritatie. Hoe vaak komt het niet voor dat je helemaal geen antwoord krijgt! Ook hier kom ik in een latere blog op terug.

” Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden! “


Omdat ik weet dat het beter kan ben ik dit werk gaan doen. Zoveel mogelijk ondernemers en leiders coachen en helpen. Op basis van de lessen die ik leerde, van de fouten die ik maakte, in mijn ruim 38 jarige loopbaan als ondernemer en leider! Daarom ben ik ondernemers- en leiderschapscoach.

Als je meer wilt weten dan kan je eventueel een kijkje nemen op www.1coach.nl.

 

Reactie plaatsen