Kijk je eigenlijk wel eens naar wat er in je omgeving gebeurt?
18 februari 2020 

Kijk je eigenlijk wel eens naar wat er in je omgeving gebeurt?

Wat gebeurt er in je omgeving?

De tweede stap van mijn Tien Stappen Naar Succes gaat over Strategie, je eigen uitgangspunten en je omgevingsfactoren.

Zoals eerder gezegd, Continu Ondernemen is onafgebroken bezig zijn met je bedrijf. Nu kom ik regelmatig ondernemers tegen die inderdaad heel erg met hun bedrijf bezig zijn. Maar ze kijken eigenlijk alleen maar naar binnen. Er zijn echter nogal wat factoren die het succes van je onderneming kunnen beïnvloeden en zelfs bepalen. Denk eens aan;

  • Economische ontwikkelingen. (Plaatselijk, maar ook landelijk en afhankelijk van je business soms wereldwijd)
  • Algemene ontwikkelingen in de wereld. (Neem het coronavirus, Apple geeft nu reeds een winstwaarschuwing af, vanwege dalende omzet en haperende productie)
  • Ontwikkelingen in de koopkracht van je klanten
  • Maatregelen van de overheid. (Denk aan de vuurwerkbranche en het vuurwerkverbod)
  • Demografische ontwikkelingen in je marktgebied. (Vergrijzing, huizenbouw, enz)
  • Trends, bijvoorbeeld in de mode, lifestyle, klimaatdiscussie, enz.

Ook heb ik eerder aangegeven dat je er met Continu Ondernemen voor kan zorgen dat je voor blijft lopen. En als je voor blijft lopen win je altijd!

iemand een spiegel voorhoudenSterktes en Zwaktes

Voorlopen als het gaat om de omgevingsfactoren is natuurlijk moeilijk, zo niet onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat je snel in kan spelen op veranderingen. In ieder geval sneller dan je concurrenten. Het is dan belangrijk dat je de sterktes en zwaktes van je bedrijf kent.

Maak dus regelmatig een eerlijke sterkte- en zwakteanalyse van je bedrijf. Laat anderen mee kijken. Gebruik bijvoorbeeld een coach die in deze kan functioneren als klankbord. Maar ook als diegene die je de spiegel voorhoudt. Vaak ben je als ondernemer volledig gericht op de dagelijkse praktijk. Voor een goede sterkte- en zwakteanalyse is afstand nodig en het vermogen te kijken vanuit de zogenaamde helicopterview. Test ook regelmatige of je sterktes inderdaad wel je sterktes zijn. Ontwikkelingen gaan soms heel snel. Waar je vandaag sterk in bent ten opzichte van je concurrenten kan morgen wel eens veranderd zijn.

De omgevingsfactoren leveren je de kansen en bedreigingen. In combinatie met je sterktes en zwakte kan je het pad naar succes bepalen.

Vier mogelijkheden;

  • Als er bedreigingen zijn waarvan je als ondernemer denkt dat je er sterk genoeg voor bent om ze op te vangen, dan ga je verdedigen. Met de kans om daarna weer te gaan aanvallen.
  • Als er bedreigingen zijn waarvoor je als ondernemer denkt zwak te zijn, dan kan je beter een andere weg inslaan en wellicht bedrijfsonderdelen afstoten.
  • Als er kansen zijn op gebieden waar je als bedrijf sterk in bent , kies dan meteen de aanval. Het is de beste verdediging, want er komen meer kapers op de kust
  • Als er kansen zijn op gebieden waar je als bedrijf zwak in bent dan ga je verliezen, want je concurrenten gaan die kansen wel pakken.

Continu Ondernemen is dus ook je sterktes en zwaktes kennen en daarmee onafgebroken reageren op de kansen en bedreigingen die van invloed zijn op je bedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down