Winnen door Continu Ondernemen
22 januari 2020 

Winnen door Continu Ondernemen

Winnen door Continu Ondernemen!

Mijn 10 stappen naar succes zijn een hulpmiddel voor Continu Ondernemen. In een vorig artikel hierover heb ik aangegeven dat er een vijftal vragen zijn die je jezelf als ondernemer regelmatig zou moeten stellen over de algemene toestand van je bedrijf. Maar het is ook toe te passen op de verschillende aparte onderdelen van je bedrijf en zelfs op je product of dienst.

  • Winnen we/ hebben we succes?
  • Groeien we veel, of juist weinig?
  • Gaan we vooruit/ worden we beter, of gaan we achteruit?
  • Liggen we er wakker van? En wie ligt er wakker van?
  • Hoe lang kunnen we het nog volhouden? Weken? Maanden? Jaren?

Win of verlies ik?

In dit artikel gaat het over de eerste vraag. Winnen en succes hebben.

Elke ondernemer moet in staat zijn een (eerlijk) antwoord te geven op de vraag win ik of verlies ik. Daarnaast is het uiteraard van belang dat de referenties zijn waartegen de vraag af gezet wordt helder zijn. Bij de start van je bedrijf heb je je ooit doelstellingen gesteld. Bijvoorbeeld; Binnen x tijd wil ik dit bereikt hebben, of ik wil dan en dan minstens x omzet hebben….. enz. Dat zijn echter in dit geval niet de stellingen waarop je winnen of verliezen kan afzetten. Ook als je werkt met KPI en ook al vertonen die positieve of negatieve patronen dan zijn ze niet geschikt voor mijn vraag; Win je of Verlies je……..

Het gaat bij de vraag; win ik of verlies ik uitsluitend om je aandeel in de markt waarin je opereert. De groei of het verlies van marktaandeel is de beloning van je klant. De enige echte manier om de prestaties van je bedrijf te meten is marktaandeel. De markt beweegt namelijk altijd mee met de ontwikkelingen. Daarnaast gaat het altijd om de beweging en niet om een moment opname. Je kunt best wel eens een piek of een dal hebben, belangrijk is dan  dat je herstelt en mee blijft gaan met de marktontwikkelingen.

Marktaandeel ontwikkeling

Om je marktaandeel ontwikkeling te kunnen volgen moet je uiteraard eerst je markt bepalen. Dat kan op verschillende manieren. Op grote schaal, maar zeker ook op kleinere schaal.

Als voorbeeld een lokale warme bakker met een winkel in een winkelcentrum. Deze kan een marktgebied bepalen door alle collega bakkers in zijn (directe) omgeving op te nemen in de berekening van het aandeel. Beter is het in dit geval alle verkooppunten waar brood verkocht wordt op te nemen in de berekening. Zo kan de eigen omzet afgezet worden tegen de totale omzet van die markt en is het marktaandeel bekend.Dat kan uiteraard ook met de hoeveelheid verkocht brood. Dit soort cijfers zijn veelal bij brancheorganisaties beschikbaar. Ook op internet is er veel over te vinden.

Als vervolgens bijvoorbeeld elke maand of elk kwartaal naar de ontwikkeling gekeken wordt dan zijn daar conclusies uit te trekken. Afhankelijk van resultaten kan actie ondernomen worden. Bijvoorbeeld door eens buiten de deur te gaan kijken. Hoe doen collega’s het. En de supermarkten? En waar wordt nog meer brood verkocht? Op welke manier? Hoe ontwikkeld de broodmarkt zich? Gaan mensen meer brood eten of juist minder? Klopt het dat mensen onderweg en tussendoor steeds meer een kant en klaar broodje kopen in plaats van zelf brood te smeren? En ga zo maar door.

Door je op tijd aan te passen aan de veranderingen in de markt en je te schikken naar de wensen van de klant gaat je omzet stijgen. Gaan klanten je belonen en stijgt je marktaandeel. Dat is winnen en succes hebben en dat heb je dus echt zelf in de hand!

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down